Wie zijn wij?

We stellen ons graag aan je voor

Stichting Drag Talent is opgericht door vijf enthousiastelingen die staan voor vrijheid en acceptatie van elk mens. Omdat wij merken dat er nog een lange weg te bewandelen is, zijn we een mooie stichting gestart met als doel te zorgen voor een nog mooiere samenleving.

Voordat de stichting officieel is opgestart hebben wij al verschillende initiatieven opgezet. Hieronder vind je een overzicht.

Bestuursleden

Saskia Righart van Gelder

Voorzitter
Mijn naam is Saskia Righart van Gelder, Eigenaresse van Tattoostudio Enkhuizen die tevens een safehouse is! Voorzitster van Stichting dragtalent. Wij zijn deze fantastische Stichting begonnen om te laten zien dat diversiteit omarmt mag worden. Want samen zijn we sterk!

Katinka Joustra - Lentink

Secretaris
Mijn naam is Katinka Joustra Lentink . Door middel van deze stichting hoop ik de wereld een klein beetje mooier en kleurrijker te maken. Al vele jaren organiseer ik samen met Saskia mooie en bijzondere activiteiten. Deze hoop ik verder uit te kunnen breiden binnen de stichting.

Jorrit Schooneman

Penningmeester
Mijn naam is Jorrit Schooneman. Op jonge leeftijd kwam ik uit de kast. Sindsdien zet ik mij in voor de acceptatie van elk mens. Als leerkracht in het Basisonderwijs probeer ik de jonge generatie op een positieve wijze naar zichzelf en elkaar te laten kijken. In de hoop op een mooie toekomst voor iedereen.

Reina Krijtenberg

Bestuurslid
Mijn naam is Reina Krijtenberg. Ik ben bestuurslid geworden omdat ik het belangrijk vind dat iedereen kan zijn wie hij/zij/+ wil zijn, ongeacht geaardheid, afkomst, gender e.d. Samen met het bestuur span ik mij in voor een mooiere samenleving.

"Het mooiste wat je kunt worden is jezelf"

Frank van der Waals

Bestuurslid
Mijn naam is Frank van der Waals, ook bekend als DonnaTella Vergatsie. Ik werk in het VSO en mijn passie ligt bij het ondersteunen van de LHBTIQ+ gemeenschap. Ik geloof sterk in het streven naar een samenleving gebaseerd op liefde en inclusiviteit, maar daarvoor is nog veel werk te verzetten.

01.

Regenboogpad

Initiatiefnemers Saskia Righart van Gelder en Nynke Volbeda opende op woensdag 8 juni 2022 het eerste regenboog zebrapad van Enkhuizen. het inmiddels bekendste zebrapad van Enkhuizen is er voor iederéén. Iedere kleur, ieder geloof, iedere cultuur of huidskleur, dat maakt niet uit. Iedereen verdient respect.

Het regenboogpad werd officieel geopend door de burgemeester van Enkhuizen, Eduard van Zuijlen. Hij vertelde over dit initiatief: “In deze stad wordt iedereen gelijk behandeld, van welke geaardheid, afkomst en kleur ook. Daar gaat het om.” Een mooi initiatief naar meer acceptatie en respect.

02.

Safe house

Tattoostudio Enkhuizen is al jaren een ‘veilige haven’ voor iedereen. Als je de studio binnenkomt wordt je warm en hartelijk ontvangen door onze eigen voorzitter Saskia. Iedereen is altijd van harte welkom.

Of je nu behoefte hebt aan een goed gesprek, een hart onder de riem of een veilige plek om je even terug te trekken, je bent van harte welkom. Respect voor elkaar en liefde voor ieder mens staan altijd voorop. Vele mensen vanuit de LHBTQIA+ gemeenschap (en daarbuiten) vinden – vooral ook jongeren – hier een veilige thuishonk.

03.

Meer acceptatie

Afgelopen jaren hebben we vele activiteiten georganiseerd met als doel: het creëren van meer acceptatie.

Zo zijn we bij het RSG in Enkhuizen langs gegaan voor Paarse Vrijdag, een dag waar aandacht wordt besteed aan seksuele diversiteit en respect voor elkaar. Ook zijn wij geregeld langs geweest bij de Basin in Enkhuizen van Esdégé-Reigersdaal. Dit is een organisatie voor mensen met een lichte beperking. Hier organiseerden wij make-up dagen voor bewoners en gingen we in gesprek over diversiteit.

04.

Benefiet voor Bonaparte

Drag- en gaycafé Bonaparte in Rotterdam werd getroffen door een flinke brand. Om deze bijzondere plek een hart onder de riem te steken organiseerde we een fantastisch benefiet!

In de Vijzelstraat van Enkhuizen was er de hele dag van alles te doen om geld op te halen voor de wederopbouw van Bonaparte. Zo waren er vele Drag Queens aanwezig, en waren er tal van activiteiten voor jong & oud. Deze mooie actie leverde maar liefst €3.500,- op voor Bonaparte.

05.

Enkhuizen got drag talent

In 2022 organiseerden we onze eerste editie van Enkhuizen Got Drag Talent. Over de top gekleed, vol overgave performen, niks is teveel in de wereld van drag queens.

Talenten uit Enkhuizen, Hoorn maar ook ver daarbuiten moeten in drie rondes hun kwaliteiten laten zien voor de drag-jury. De winnaar gaat door naar ‘So You Think You Can Drag’, de finale van de Benelux.” Ook is er een regenboogmarkt waar mensen kennis kunnen maken met de gemeenschap.

Daarnaast is er ruimte voor ontmoeting, als mensen in de drag-wereld willen beginnen, weten ze waar ze terecht kunnen. Zo staan er allerlei stands met informatie over drag, maar ook Roze in Blauw is aanwezig.

De officiële naam is: Stichting Drag Talent

KvK nummer: 91558573
RSIN nummer: 865695519
Vestigingsadres: De Laars 54, 1602 MS, Enkhuizen
Email adres: info@stichting-dragtalent.nl

De bestuurssamenstelling is als volgt:
Saskia Righart van Gelder, voorzitter
Katinka Joustra Lentink, secretaris
Jorrit Schooneman, penningmeester
Reina Krijtenberg, bestuurslid
Frank van der Waals, bestuurslid

1. De stichting heeft als doel:
  • het ondersteunen van het gedachtengoed van de “Lhbti+” (een afkorting die staat voor lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender, intersekse en meer vormen van seksuele/romantische oriëntaties, genderidentiteiten, genderexpressies en sekse kenmerken) ter vergroting van de leefbaarheid, het gevoel van vrijheid en het respect voor elkaar.
  • Onder het doel is mede begrepen het verschaffen van duidelijkheid ter bevordering van verdraagzaamheid voor iedereen, ongeacht huidskleur, afkomst, gender of seksuele geaardheid als mede het verrichten van al wat hiermee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
  • Tot dit doel behoort niet het doen van uitkeringen aan de oprichter of aan hen die deel uitmaken van organen van de stichting.
  1. De stichting beoogt het algemeen nut.
  1. De stichting heeft geen winstoogmerk.
  1. De stichting tracht haar doel onder meer te bereiken door het organiseren van informatiebijeenkomsten met betrokken personen, het organiseren van speldagen en het zichtbaar zijn met behulp van interactieve technologieën ter ondersteuning van de informatievoorziening, ideeën en andere vormen van uitingen (social media). Deze zichtbaarheid kan ook via andere platvormen zoals een jaarlijkse “Dragshow” of via het creëren van een veilige omgeving in de vorm van een ”safe house” te Enkhuizen.

Beloningsbeleid:
Op grond van artikel 3 lid 5 van de statuten van de stichting en haar feitelijke werkzaamheid ontvangen de bestuurders geen beloning voor hun werkzaamheden. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitvoering van hun functie gemaakte kosten. Het bestuur kan en mag niet over het vermogen van de stichting beschikken alsof het zijn eigen vermogen betreft.

Beheer en besteding van het vermogen
Op grond van artikel 6 lid 1 is het bestuur gezamenlijk belast met het besturen van de stichting en beheert het bestuur gezamenlijk het vermogen van de stichting.

Bestedingsvermogen
Stichting Drag Talent heeft als financieel doel het streven naar een gezonde financiële situatie waarbij zowel de korte- als lange termijndoelstellingen worden gewaarborgd. Eventuele reserves worden aangehouden voor toekomstige uitgaven.

Het werven van gelden
Onze fondsenwervingsstrategie omvat de volgende pijlers:
– Donaties van particulieren
– Sponsoring van bedrijven
– Subsidies
-Entreegelden voor evenementen

Bijlagen
Voor meer informatie omtrent het beleid van Stichting Drag Talent verwijzen wij u graag door naar ons beleidsplan.

Beleidsplan 2023-2024

Scroll naar boven